Followers

Monday, April 28, 2014

Antara KeIstimewaan Kain Cotton...

Assalamualaikummmm...
Akak tengah terjebak dalam pencarian kain pasang cotton yang cantik dan murah untuk buat baju raya untuk tahun ni.... sekarang ni tengah servey mana web, fb dan kedai kain yang ada jual kain pasang cotton.... 

banyak juga yang jumpa corak yang cantik2 namun tak der stok jer memanjang....huhuuu.... korang ada ke tahu kat mana bole dapat kain pasang cotton yang cun dan harga yang baikkkk punya....:)
Tengah akak dok tinjau2 dapat la info pasal kain pasang jenis cotton.... 

harap2 dapat membantu dalam pencarian akak yang belum kesudahan ini....muahahaaaa....


Antara keistimewaan kain cotton
-------------------------------


1. Kelebihan : 100% pure cotton

Faedah : " Kain cotton ini merupakan fabrik 100% pure cotton tanpa campuran bahan lain seperti Polyster, Viscose, Satin dan sebagainya. Kandungan cotton yang padat pada kain ini akan memberikan kita keselesaan yang lebih tinggi. Bahan organik ini juga akan memberi pengudaraan yang baik apabila siap dijadikan pakaian nanti. Sudah tentu ia sangat sesuai untuk semua peringkat umur "

2. Kelebihan : tenunan benang "40 x 40"

Faedah : " Kain cotton ini ditenun begitu baik sekali dengan tenunan benang: 40 x 40 melintang dan menegak (istilah tenunan kilang). Kain tidak terlalu jarang dan tidak terlalu nipis. Ini membantu kita lebih yakin menggayakan pakaian dari kain jenis ini berbanding yang lain. Tambahan pula, tenunan begini memudahkan kerja memotong dan menjahit nanti. "

3. Kelebihan : Tidak keras dan mudah diuruskan.

Faedah : " Kain cotton ini lembut dan tidak kasar permukaanya. Kita akan lebih mudah membasuh dan menggosok nanti. Fabrik jenis ini tidak berkanji dan tidak mengecut teruk seperti yang ramai orang risaukan. Apabila siap dijadikan pakaian, ia juga tidak mudah renyuk dan berkedut, memang selesai dan nyaman dipakai. "



Antara soalan yang sering ditanya, kain ni english cotton ke?.. Japanese cotton?.. 

Perkara yang anda perlu tahu mengenai fabrik cotton. Sebenarnya English cotton, Japanese cotton atau Vietnam cotton itu hanyalah nama bagi fabrik cotton yang bercorak English/Japanese/Vietnam. Kadang-kadang nama itu diambil sempena atau merujuk kepada tempat asal sesuatu fabrik tersebut dikeluarkan. 

Viscose cotton, satin cotton dan silk cotton itu, barulah merujuk kepada jenis-jenis fabrik cotton. 100% pure cotton bermaksud fabrik tersebut diperbuat daripada 100% cotton dan tiada campuran dengan bahan fabrik lain seperti viscose, satin, linen, nylon dan lain-lain fabrik sintetik.

Nota:

Apabila rakyat Malaysia ke Vietnam. Mereka akan membeli dan memborong kain-kain pasang di sekitar pasar Ho Chi Minh kerana harga kain pasang kat sana sangat murah, sekitar RM20-RM30 sahaja tak termasuk cukai import dan kos shipping ke Malaysia. 


Tapi itu hanyalah kain cotton kualiti biasa kerana itu semua adalah cotton campuran dengan bahan fabrik lain seperti satin, polyster, viscose dan lain-lain.


Tahukah anda? 
 
Kawan-kawan, kain cotton ni banyak jenis. Sama mcm beg tangan Gucci, banyak gred, ada yg original, ada jenis one to one, ada jenis AAA dan ada gred pasar malam. Setiap kualiti adalah berbeza, sebab tu harganya pun berbeza.
 Kain cotton yang berkualiti tinggi. Kain tidak mudah renyuk, tidak kecut teruk dan warnanya juga tidak mudah luntur bila dibasuh. Walaubagaimana pun, jika kain cotton tidak dijaga dengan baik atau cara basuhan yang tidak sesuai ianya akan menyebabkan gentian kain cotton anda mudah rosak dan akan menjadi kecut teruk bila dibasuh.

Tips untuk memelihara dan menjaga kain cotton:

1. Anda digalakkan untuk basuh dahulu kain sebelum dihantar untuk dijahit. Cukup sekadar celup seketika di dalam air, kemudian jemur.

2. Anda digalakkan untuk basuh menggunakan cucian tangan. Sekiranya menggunakan mesin basuh, guna cucian lembut

3. Jemur di tempat yang redup. Untuk mengelakkan kedutan, anda digalakkan untuk mengibas dan menterbalikkannya terlebih dahulu sebelum digantung di hanger.

4. Elakkan dari menggunakan sabun yang mengandungi bahan kimia yang tinggi atau bahan peluntur

5. Elakkan dari basuh kain cotton anda menggunakan mesin semi auto kerana ianya akan merosakkan gentian kain anda.

6. Gosok menggunakan suhu seterika yang sesuai



15 comments:

  1. saya memang suka pakai kain cotton,...selesa.
    thanks utk tips ni

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing..:)
    klik iklan..:)

    ReplyDelete
  3. Kakak suka N3 Nomie ini. Bagus sangat sebab banyak tips.
    Betul kain cotton sebelum jahit selalu kakak basahkan dulu dan jemur sebab dia akan kecut sikit.

    ReplyDelete
  4. Info yang menarik, banyak yg tak tahu sblm ni. trm ksh.

    ReplyDelete
  5. Tipsnya bagus, sangat bermanfaat, makasih udah berbagi :)

    ReplyDelete
  6. hi..sy menjual kain cotton dari india..sy juga ade menjual saree sutera cantik juga di ambil dr india..jika berminat bole la call sy..nida 0193991812..anda juga bole membeli secara borong min 15 pasang dr sy..harga bole dirunding..tq

    ReplyDelete
  7. Salam..saya pun ada jual cotton ekslusif dari india ...boleh watsup saya di no 01111001880
    atau boleh datang kedai saya di Andalas Klang
    satu corak untuk 1 pelanggan sahaja setakat ini
    treadcount yang padat
    viscose silk , kasa rubiah , swiss cotton cotton prada.. dll semuanya menggunakan vegetarian dye..insyaallah tidak luntur ada jaminan...
    bagi yang jarang ..lining dari jenis cotton ringan akan disediakan..

    ReplyDelete
  8. Cotton murah pun ade juga...
    boleh tenguk di instagram sharifha_in_dhouse
    facebook sharifha collection
    yang mahal tak sempat display kt walls hanya di kedai shj.

    ReplyDelete
  9. Aslmkm... kak blh wasup sy.. sy jual cotton korea.. 01112508784

    ReplyDelete
  10. Terima kasih krn bkongsi tips. Sangat berguna... Mohon share blog saudari dalam blogspot saya di http://www.surirumahmoden.com/ :)

    ReplyDelete
  11. Saya minat kain cotton, terus jadi agent jual kain cotton.
    Sapa berminat boleh usha kat fb: Wan Sharipah ye...

    ReplyDelete
  12. as salm puan.

    bole saya salin ayat2 pasal cotton nie. sy nak letak dlm fb sy.

    trima kasih

    ReplyDelete
  13. Assalam Puan...
    Nice Blog...minta izin share bahagian penjaggan cotton yer...tqvm

    ReplyDelete
  14. Akak...auntie sye ad jual kaim cotton.english cotton,koreon cotton,dubai cotton n others..cantik ii.kak..bleh follow auntie sye kt ig deedangah

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails