Followers

Sunday, July 17, 2011

INFO PASAL "SARDIN".. wallahualam betul ke tidak...

Assalamulaikum...

N3 kali just nak kongsi email yang saya terima baru ni jer... di sebabkan ramai kita-kita ni yang suka sgt menu "sardin"... saya pun suka jugak mkn sekali sekala... sedappp klu masak sambal sardin... tanya lah sapa2 pun mesti suka kannn... hehe..
Apabila terbaca artikel/cerita ni... takutt la pulak...ermmm macam mana tu????....


BARU KUTAHU BAHAYA SARDIN...

Kongsi kisah...

Assalamualaikum wbh...

Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.
Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin.

Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN IKAN SARDIN”. Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.


Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja aak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikan sardin.

Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.

Setakat mana kebenarannya

WALLAHUALAM...

15 comments:

  1. tu r...
    tak tahu gak sejauhmana kebenaran info ini...

    ReplyDelete
  2. wah.. info yang sangat2 bergune untuk semua ;)

    ReplyDelete
  3. x pernah tahu pn sbelum ni...huhu...
    thanks a lot for the info ;)

    ReplyDelete
  4. aiyaaaaaaa ! how how how, i like sardine laaaa

    ReplyDelete
  5. ~salam..info yg sgt2 berguna..utk makluman ana juga suka makan sardin cap ayam..ttg tulangnyer yg saya suke..skrg dah xlagi sbb dpt info dari seorg rakan..katanya ia ada campuran bahan yg tidak halal..samada benar atau tidak Wallahuallam bisawab..

    ReplyDelete
  6. aiyaa betul ke leh jadi tumor? igtkan tulang ikan sardin tu mmg asal² lembut huhuh..tp sib baik la sy ni memang x suka mkn ikan sardin

    ReplyDelete
  7. Thx for the info~~ xtau betul atau x tp ada kemungkinan jgk~ berhati-hati je la..jgn mkn sardin selalu..huuu scary..

    ReplyDelete
  8. nasib baik GKA xmkn sgt sardin nie

    ReplyDelete
  9. FAVOURITE SAYA LA SARDIN...HUUUU..NI LE PALING SEDAP..ERR DEMI KESIHATAN KNE LE JGN MKN LAGI..KNE GTAW FAMILY NI~

    ReplyDelete
  10. huh slalu tgk ni lah feveret org klau nk bajet mknan, takut nye.

    ReplyDelete
  11. la.. ye ke.. tapi ai baca dalam majalah harmoni, lain plak citernya.


    nnt ai masukkan citer tu kat n3 ai okesss

    ReplyDelete
  12. As salam...tak pasti akn sahihnya info ini..cuma nak berkongsi sikit..mgkin jarang-jarang org tahu atau ada yg sudah tahu..

    saya orang bugis..dan kiteorang ada cara sendiri nak buat ikan sardin..selalunya dibuat ketika perayaan..ikan pilihan kami ialah, ikan terubuk...kami masak mcm asam pedas tapi dgn kuah yg banyak dan air asam jawa yang banyak..kemudian disusun dgn diselang selikan tebu...masaklah 1-3 hari..insyaallah, ikan terubuk akn jadi ikan sardin..tulang akn reput mcm ikan sardin...tak ada bahan kimia pun...

    sardin makan dgn makanan org bugis..burasak...sgt sedap.. :)

    ReplyDelete
  13. waaaa menarik untuk di baca...
    sedar dan tersentak kejap. sebab suka maggi :(

    ReplyDelete
  14. thanks for the info.. sgt berguna..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails