Followers

Tuesday, July 31, 2012

Kongsi Maklumat : Pertolongan Pertama Pada Pesakit Stroke

Akak ingin berkongsi maklumat berguna untuk semua... email berkaitan ni sudah lama akak
terima.... semoga maklumat ini dapat membantu kita sekiranya ada berlakunya kes stroke kepada
sesiapa...




*** Pertolongan Pertama Pada Stroke (Dengan cara mengeluarkan darah pada setiap hujung jari tangan

dan hujung daun telinga)***

Ada satu cara terbaik untuk memberikan pertolongan pertama kepada orang yang mendapat serangan

STROKE. Cara ini selain dapat menyelamatkan nyawa si penderita, juga tidak menimbulkan efek

sampingan apapun. Pertolongan pertama ini dijamin merupakan pertolongan GAWAT DARURAT

yang dapat berhasil 100%. Sebagaimana diketahui, orang yang mendapat serangan STROKE, seluruh

darah di tubuh akan mengalir sangat kencang menuju pembuluh darah di otak.

Apabila kegiatan pertolongan diberikan terlambat sedikit saja maka pembuluh darah pada otak tidak

akan kuat menahan aliran darah yang mengalir dengan deras dan akan segera pecah sedikit demi sedikit.

Dalam menghadapi keadaan demikian jangan sampai panik tetapi harus tenang.

Si penderita harus tetap berada di tempat asal di mana ia terjatuh (misalnya: di bilik mandi, bilik tidur,

atau di mana saja). JANGAN DIPINDAHKAN!!! sebab dengan memindahkan si penderita dari tempat

asal akan mempercepat perpecahan pembuluh darah halus di otak..

Penderita harus dibantu mengambil posisi duduk yang baik agar tidak terjatuh lagi, dan pada saat itu

pengeluaran darah dapat dilakukan..

Untuk yang terbaik menggunakan JARUM SUNTIK, namun apabila tidak ada,maka JARUM JAHIT /

JARUM PENITI dapat diguna dengan terlebih dahulu disterilkan dengan cara dibakar di atas api.

Sejurus setelah jarum disterilkan, lakukan PENUSUKAN pada 10 HUJUNG JARI TANGAN.

Titik penusukan kira-kira 1cm dari ! hujung kuku. Setiap jari cukup ditusuk 1 kali saja dengan harapan

setiap jari mengeluarkan 1 titis darah.

Pengeluaran darah juga dapat dibantu dengan cara dipicit apabila darah ternyata tidak keluar dari ujung

jari. Dalam jangka masa kira-kira 10 minit, si penderita akan segera sedar kembali.

Bila mulut si penderita tampak mencong / tidak normal, maka KEDUA-DUA DAUN TELINGA si

penderita HARUS DITARIK-TARIK sampai berwarna kemerah-merahan.

Setelah itu, lakukanlah 2 KALI PENUSUKAN pada masing-masing HUJUNG BAWAH DAUN

TELINGA sehingga darah keluar sebanyak 2 titis dari setiap hujung daun telinga. Dengan demikian

dalam beberapa minit bentuk mulut si penderita akan kembali normal.

Setelah keadaan si penderita pulih dan tidak ada kelainan yang berarti, maka bawalah si penderita

dengan berhati-hati ke doktor atau hospital terdekat untuk mendapatkan pertolongan lebih lanjut.


9 comments:

  1. info yang sangat berguna...akak dapat dari mana ni?nnt nak share la dgn kengkawan lain..

    ReplyDelete
  2. really good info la kakak..tp nak buat mcm tuh mcm takut plak..hehe..

    ReplyDelete
  3. bagus kak...info berguna satu ketika nanti

    ReplyDelete
  4. info yg berguna kak...akak tau mak lieya dulu nyaris dpt stroke..seb baik doktor sahkan stroke minor...maksudnye tak serius sgt.....ye laa mane leh main2 stroke nie...leh membawa maut kan....selisih....moga diberi kesihatan yg baik laa utk org tua kite....amin....

    ReplyDelete
  5. alamak...lieay dah drop komen tadi kak...tak sure laa lepas masuk ke tak...kalo ade due tu akak delete la satu yeak heheehehehehe

    info yg berguna kak....

    akak nak tau, mak lieya nyaris kene stroke..seb baik doktor kate stroke minor ...means tak serius.....lega dengar.....cepat2 bawak gi spital, berurut bagai.....stroke ni takleh bawak main2...leh bawak maut....selisih!..harap keluarga kite dihindari dari penyakit2 bahaya begini...amin...

    ReplyDelete
  6. info yang berguna dik
    akk jarang berhadapan dgn org strok nie walau ada bapa saudara yg pernah kena strok
    alhamdulillah mereka smeua di jaga oleh anak2 masing2 ..

    ReplyDelete
  7. ** selamat hari raye maaf zahir dan batin buat kak normi sekeluarga....semoga lebaran kali ini lebih bermakna dan diberkatiNYA....syok le mak yong dpt mkn ketupat byk2....bb pun sure suke dpt mkn sedap2 ekekeekekekek

    ReplyDelete
  8. salam super sahabat,
    tetap semangat dan sukses selalu ya
    ditunggu kunjungan baliknya :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails