Followers

Wednesday, April 18, 2012

ulser mulut menyerang....

Assalamualaikum....

Apasal tajuk begitu yer...cerita nya macam ni...Arfan kena serangan ulser mulut yang sgt teruk.... mula tu demam mengejut... duduk tak duduk main jer elok2 petang sabtu lepas badan tiba2 panas... mcm besa bagi ubat... kebah kejap...malam tu badan panas balik... esoknya pulak ada sukaneka sekolah Arfan... pergi jugak bawa tuk ambil kehadiran kat sukaneka tu...sebab ari isnin sekolahnya dapat cuti....nasib baik arfan dah tak demam masa tu... cuma mood dia kurang sket.... tak mau makan dan kurang bercakap.... cuma asyik sebut sakit kat mulut jer.... dalam sakit mulut tu sempat main satu game...hehe... periksa kat mulut tengok penuh ulser mulut kat belakang dan atas bibir dan tepi pipi belah kiri dan kanan mulut.... kat kerongkong tak nampak sebab Arfan tak mau buka mulut luas2.....sah la deman sebab ulser mulut tu..... balik awal dari sukaneka terus ke klinik... doktor beri ubat sapu "oral aid" dan ubat demam jer.... lepas tu doktor nasihat minum banyak air dan banyakkan mandi kasi sejuk badan....:)...
Alhamdulillah... kemarin Arfan dah baik dari ulser tu... ulser dah hilang... itupun ambik masa 3 hari baru pulih... kena pujuk sapu ubat mulut .... kena pujuk makan ais krim nak bagi cepat baik...hehe...Arfan dah boleh nyanyi...dah boleh cakap kuat2... dah boleh minum susu dengan laju dan boleh makan nasi macam biasa.....

Kat sini akak just nak share ngan korang semua pasal Ulser mulut ni....

Kenapa kerap kena ulser mulut


Ulser mulut adalah luka di dalam kawasan lembut mulut anda. Ulser ini nampak seperti tompokan warna putih. Ulser mulut boleh terjadi berulang kali,ia mungkin dalam satu tompok atau berkumpulan,2 hingga 5 tompok. Ulser akan sembuh tanpa meninggalkan parut. Penyakit ulser ini kerap berlaku di bahagian pipi dan ada kalanya di bahagian lidah dan gusi.

Simptom-simptom ulser mulut

Tompokan warna putih dan terasa sakit apabila bersentuhan dengan makanan. Tompokan ini boleh berlarutan 7 hingga 14 hari. Ulser mulut menyebabkan anda hilang selera untuk makan dan minum kerana sakit mulut. Kadangkala anda berasa malas untuk bertutur.

Mengapa ulser mulut boleh terjadi?

Jangkitan bakteria, virus atau fungus.

Kesemua golongan umur boleh terkena penyakit mulut ulser.

Ulser boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengenal umur.

Ulser juga boleh disebabkan kerana kecederaan fizikal seperti tergigit bibir atau lidah dan terkena dawai alat ortodontik.

Pengambilan zat besi, asid folik dan vitamin B 12 yang tidak mencukupi.

Sistem imuniti badan yang lemah

Alahan

Radioterapi

Kimioterapi

Sebab-sebab yang tidak diketahui.


Kaedah menangani ulser mulut

Jika anak atau anda kerap mengalami ulser,amalkan, Penjagaan kesihatan mulut yang baik seperti:

Pemeriksaan gigi berkala

Gigi yang bersih

Amalkan makan secara sihat

Elakkan pengambilan jus yang masam dan makanan pedas.


Petua merawat ulser di mulut

Gunakan pencuci antiseptik mulut

Sapu ubat ulser mulut seperti gel atau krim penahan sakit

Makan makanan lembut

Elakkan makan makanan panas dan pedas

Banyakkan minum air

****Jika sakit ulser berterusan melebihi 14 hari,dapatkan nasihat dan pemeriksaan doktor****

11 comments:

  1. saya pun dpt ulser ni kak..
    ade yg tergigit, ade yg mmg terjadi sendiri..
    nak kata kurang minum air, dh bergelen2 air minum sehari..sakit...huhuhuhu..semoga akak pun cepat sembuh ye.. :)

    ReplyDelete
  2. kalo akak nak tau, lieya selalu sgt2 kene ulser nikak...lemah antibodi kot...mmg seksa.....nak mkn susah, nak berckp ape lagi...mmg lieya yg kepoh ni jadi senyap jek laaa heheehehe...tapi yg bagusnye badan kurus le cepat sbb tak mkn hahaahahaha

    budak2 klao kene laa paling kesihan kan kak....lemah jek.....seb baik arfan dah baik so akak kene ganti masak sedap2 tuk gemok kan die balik heheehehe....

    ReplyDelete
  3. get well soon dear..

    mmg xtahan klo ulser mulut ni..

    ReplyDelete
  4. Tapi kan nomi kalau kena ulser memang pedihnya tak terkata.
    Usah kata makan pedas yg tawar pun pedih memang bercinta...
    Nasib cuma 3 hari tapi itulah seksanya.

    ReplyDelete
  5. jarang kena tp penah kena. Kalau org tuapun sakit apatah lagi kanak2 kan kak...sib baik dah ok

    ReplyDelete
  6. aduhh..klu kene ulser kat mulut ni mmg seksa sungguh nak makan...kdg2 nak minum pun payah...mujurlah cuma 3 hari sbb kdg2 klu lia kene smpi 5-6 hari baru baik sepenuhnya..

    ReplyDelete
  7. terjumpa info ni, juga pasal ulser mulut… sharing is caring :) - Ulser Mulut Boleh Menyebabkan Barah

    ReplyDelete
  8. Sian Arfan kena ulser,kita org dewasa nie pun klu kena ulser bukan main rasa sakit apatah lg budak2,tq 4 sharing info ulser ni nomi....

    ReplyDelete
  9. sian Arfan..kita yg dah besar ni pun kena ulser tak menahan..sgt sakit & pedih..nak mkan pun seksa....Moga cepat sembuh ye..

    ReplyDelete
  10. Akak pun kena ulser mulut juga ni, letakkan bonjela sekejap je baik. Kena ada stok ubat ni dlm rumah.
    Anak akak pun baru kena, agaknya sebab cuaca panas sgt kat sini. Kesian Arfan, boleh rasa mcmna sakitnya, lebih2 lagi bebudak.

    ReplyDelete
  11. memang sakit kalau kena ulser..mood nak bercakap, makan semua hilang..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails