Followers

Tuesday, February 9, 2010

Untuk renungan kita bersama...

BUSUKNYA KEBENCIAN…

Seorang Guru Taman kanak-kanak mengadakan satu "permainan".
Guru tersebut menyuruh tiap² muridnya membawa satu beg plastikt dan kentang. Kentang2 tersebut hendaklah diberi nama berdasarkan nama orang yang dibenci sahaja, jumlah kentang pula tidak ditentukan berapa biji ...bergantung kepada jumlah orang² yang dibenci.

Pada hari yang ditentukan oleh guru maka masing² murid2 tersebut membawa kentang dalam beg plastik. Ada yang jumlah kentangnya 2, ada yang 3 bahkan ada yang 5. Seperti yg di arahkan guru mereka tiap² kentang diberikan nama orang yang dibenci. Murid² harus membawa beg plastik berisi kentang tersebut ke mana saja mereka pergi, bahkan ke toilet sekalipun, selama 1 minggu.

Hari berganti hari, kentang² pun mulai menjadi busuk, murid² mula mengeluh dan gelisah, apalagi yang membawa 5 buah kentang, selain berat dan baunya juga sudah busuk .Setelah 1 minggu berlalu maka murid² tersebut merasa lega dan gembira karana penderitaan mereka membawa beg plastic berisi kentang akan berakhir.

Guru : "Bagaimana rasanya membawa kentang selama 1minggu ?"

Maka keluarlah keluhan dari murid² tersebut, menyatakan mereka tidak rasa gembira dan rimas harus membawa kentang² busuk tersebut ke manapun mereka pergi. Guru pun menjelaskan apa maksudnya dari "permainan" yang mereka lakukan.

Guru : "Seperti itulah kebencian yang selalu kita bawa apabila kita tidak dapat memaafkan orang lain. Sungguh sangat tidak gembira dan rimas membawa kentang busuk kemana pun kita pergi. Itu hanya 1 minggu. Bagaimana jika kita membawa kebencian itu seumur hidup ?

Alangkah tidak gembiranya hidup kita ..."

1 comment:

  1. entry yg menarik...memang susah nak memaafkan org kan. tapi tu la kalau simpan lama2 nanti jadi mcm cerita kentang tu hmmmm...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails